ΦΙΛΟΠΡΟΟΔΟΣ ΟΜΙΛΟΣ
Αρχική Σελίδα » Απόψεις » Στιγμιότυπα αρόδο - 19-09-2011 19:31:50

Στιγμιότυπα αρόδο

Συντάκτης: M.M. (19-09-2011 19:31:50)

Με τον παραπάνω τίτλο παρουσίασε το λεύκωμα μας η εφημερίδα Έθνος της Κυριακής στο φύλλο της 18/9 μέσα από το ένθετό της Reportage.

Ενα εξαιρετικό λεύκωμα, το "Αρόδο: Λιμάνια, Πορθμεία και Βαρκάρηδες της Ανδρου", γυρίζει το ρολόι του χρόνου πίσω στις αρχές του 20ού αιώνα και ξεδιπλώνει την παράκτια ζωή στο νησί της Ανδρου, τα καράβια, τους ναυτικούς και τους βαρκάρηδες, τα λιμάνια. "Πλοηγός" ο Γιάννης Μαμάης, ο οποίος με πολύ μεράκι αφιέρωσε περίπου τέσσερα χρόνια στην αναζήτηση παλαιών φωτογραφιών.

Μέσα από 200 φωτογραφίες παρουσιάζεται μια ολόκληρη εποχή, που ήδη φαντάζει απόμακρη. Επίκεντρο τα τέσσερα λιμάνια της Ανδρου: Χώρα, Κόρθι, Μπατσί, Γαύριο και πρωταγωνιστές όλοι οι "ανώνυμοι" νησιώτες, ταξιδιώτες, καπεταναίοι και πληρώματα, βαρκάρηδες και επιβάτες. Ολα ξεκίνησαν από μια ιδέα που γεννήθηκε στον φιλοπρόοδο όμιλο "Το Γαύριο" από μια παρέα Ανδριώτες που αγαπούν τον τόπο και την Ιστορία.
"Σκοπός ήταν η προβολή μιας "φέτας ζωής" από το πρόσφατο σχετικά παρελθόν που πρόλαβε να γίνει μακρινό για τους ίδιους αυτούς ανθρώπους που το έζησαν", λέει ο πρόεδρος του Ομίλου κ. Γιάννης Μαμάης που επιμελήθηκε το λεύκωμα (εκδόσεις Gutenberg) και βέβαια αποδύθηκε σε μια απίστευτη αναζήτηση φωτογραφιών και πληροφοριών. Εφαλτήριο τα παιδικά βιώματα και σημείο αναφοράς τα λιμάνια και τα πλοία: Η χαρά της άφιξης και η θλίψη κάθε αναχώρησης.
"Γύρισα όλο το νησί, πέντε φορές, πόρτα πόρτα. Εψαξα σε σαράντα γειτονιές της Αθήνας, όπου ζουν Ανδριώτες. Αναζήτησα οικογενειακά αρχεία, βρήκα παλιά κάδρα, έψαξα σε ξεχασμένα μπαούλα και μια γιαγιά μου άνοιξε ολόκληρη μαξιλάρα όπου φύλαγε τις φωτογραφίες. Οι περισσότερες εικόνες προέρχονται από άγνωστους φωτογράφους, από συλλέκτες, μουσεία και οικογενειακά αρχεία. Ας σημειωθεί όμως ότι ανάμεσα στα αποκτήματα της συλλογής ήταν και φωτογραφίες του ποιητή Ανδρέα Εμπειρίκου, καθώς και του Σπύρου Μελετζή, που είχε διαμείνει ένα διάστημα στην Ανδρο το 1950. Επίσης ο πλοίαρχος Στέφανος Τόγιας, εγγονός εφοπλιστικής οικογένειας, προσέφερε μια σειρά από το προσωπικό του αρχείο". Η αναζήτηση, βέβαια, επεκτάθηκε στον Πειραιά, την Κάρυστο, τη Ραφήνα μέχρι τα Μέθανα, όπου έπιανε το ίδιο καράβι.
Το ταξίδι στον χρόνο ξεκινά με τον πρώτο πλοίο της γραμμής, τον "Ηφαιστο", που δρομολογήθηκε το 1903 για τη γραμμή από τον Πειραιά. Ακολούθησαν καράβια όλων των ειδών, καΐκια με πανιά, μηχανοκίνητα, πλοία με κάρβουνα ή και ατμόπλοια. Καταληκτικό έτος το 1965, όταν και το πρώτο οχηματαγωγό έδεσε στο νησί. "Ολα τα πρόλαβε ο αιώνας που πέρασε", σημειώνει ο κ. Μαμάης. "Πλοία επιφορτισμένα με τη μεταφορά ανθρώπων και κάθε λογής πραμάτειας -ζώων, υλικών, μηχανών, συσκευών, τροφίμων. Η σύνδεση της Ανδρου με τα μικρασιατικά παράλια αντικρύ, ιδίως τη Σμύρνη, ήταν πυκνή ήδη πριν από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Το νησί εξήγαγε σύκα, κρεμμύδια, λάδι κ.ά. Ομως το πιο περιζήτητο τοπικό προϊόν ήταν τα λεμόνια, που έφταναν μέχρι την Κεντρική Ευρώπη και μέχρι την Οδησσό. Ετσι ξεκίνησε η οικογένεια των Εμπειρίκων την εφοπλιστική της δραστηριότητα, με ένα καΐκι που μετέφερε λεμόνια στη Σμύρνη".

Εικόνες αυθεντικές, συγκινητικές που αποτυπώνουν απλώς την καθημερινότητα, όπως εύστοχα σημειώνει στο επίμετρο η κ. Τζελίνα Χαρλαύτη. "Η καθημερινότητα του νησιού γράφεται από εκατοντάδες μικρά πλοιάρια, βάρκες, καΐκια, μικρά ιστιοφόρα πετρελαιοκίνητα, επιβατηγά που όργωναν και οργώνουν τις κοντινές θάλασσες". Από τις εκατοντάδες φωτογραφίες που συγκεντρώθηκαν, έγινε η τελική επιλογή και σε αρκετές περιπτώσεις ήταν πολύτιμη η παρέμβαση του κ. Κώστα Πίνα για τη φωτογραφική επεξεργασία. Το ιστορικό υλικό παρουσιάστηκε επίσης σε δύο εκθέσεις υπό την επιμέλεια της κ. Ελενας Νικολάου, στο Γαύριο και στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου της Αθήνας.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ

 

                    









Εγγφαφείτε για να λαμβάνετε μέσω e-mail το ενημερωτικό ηλεκτρονικό newsletter του συλλόγου μας.
Site designed by scriptnet & interneti
Site hosted by scriptnet